سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

90/5/31
12:55 ع

آنژیوگرافی عروق کرونری قلب

 

آنژیوگرافی یک روش تشخیصی برای برسی شدت و محل تنگی عروق کرونر میباشد که امکان تصویربرداری با تزریق ماده حاجب از عروق کرونر در طی کاتتریزاسیون قلب وجود دارد.با استفاده از نتایج آنؤیوگرافی در خصوص لزوم انجام گشادسازی عروق کرونر با استفاده از بالنPTCA و یا جراحی بای پس عروق کرونرCABG تصمیم گیری می شود.

روش انجام:  یک کاتتر را از شریان فمورال یا براکیال به صورت رتروگرید(خلاف جهت حرکت خون)تحت فلوروسکوپی به سمت قلب هدایت میکنند.با تزریق ماده حاجب در بطن چپ قدرت انقباضی، وجود آنوریسم ،اختلالالت دریچه ای و کسر تخلیه ای قلب بررسی میشود.

همچنین در این روش امکان ارزیابی جریان خون عروق کرونر نیز وجود دارد. نوک کاتتر را به مبدأ عروق کرونر رسانیده و ماده ی حاجب تزریق می کنند،سپس عکسبرداری انجام میگیرد.بدین ترتیب محل تنگی در عروق کرونر و همچنین وجود و یا عدم وجود خونرسانی جانبی ارزیابی می شود.

عوارض احتمالی : دیس ریتمی. انفارکتوس میوکارد سوراخ شدن دیواره قلب یا عروق بزرگ. نارسایی کلیه. آمبولی شریانی سیستمیک. ترومبوز. خونریزی و عفونت محل ورود کاتتر.

محل ورود کاتتر معمولا بخیه زده می شود و با اعمال فشار از بیرون توسط کیسه شن یا کمپرسور حمایت می شود.احتمال بروز عوارض عمده کمتر از 1%می باشد.

** تا 24 ساعت بیمار باید از خم شدن، زور زدن، یا بلند کردن اشیا سنگین خودداری کند.تا حد امکان از حمام وان پرهیز کند،در صورت لزوم میتوان از دوش استفاده کرد.

angiography


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
آنژیوگرافی - سایت مشاوره پرستاری الهام امان پور